مشاوره کسب و کار یعنی کمک از کسی که مسیر رو زودتر رفته
تو اولین تجربهای که برای راهاندازی استارتاپم داشتم، تقریباً همه اشتباهات کلاسیک ممکن رو مرتکب شدم. از مدل درآمدی اشتباه گرفته تا قیمتگذاری ناکارآمد. جالب اینجا بود که وقتی بالاخره با یک مشاور کسب و کار جلسه گذاشتم، بیشتر از نصف مشکلات رو تو نیمساعت اول شناسایی کرد.
طبق گزارش Harvard Business Review، حدود 70٪ از کسبوکارهایی که در ۵ سال اول شکست میخورن، فاقد هرگونه برنامهریزی استراتژیک یا مشاوره حرفهای هستن. (منبع)
این یعنی خیلی وقتا نه سرمایه کمه، نه ایده بد بوده؛ فقط مسیر اشتباه انتخاب شده چون راهنمای خوبی وجود نداشته.
مقایسه تجربهها: تیم بدون مشاور vs. تیم با مشاور
وقتی پروژه دومم رو شروع کردم، این بار از روز اول با یک مشاور تخصصی همراه شدم که سابقه فعالیت در صنعت مارکتینگ داشت. مقایسهی روند دو پروژه دقیقاً شبیه تفاوت رانندگی با GPS و بدون GPS بود. تصمیمگیریها سریعتر شدن، جلسات سرمایهگذاران هدفمندتر بود، و حتی فرآیند جذب مشتری هم با استراتژیهای مشخص جلو رفت.
طبق بررسی انجامشده توسط McKinsey & Company، شرکتهایی که از خدمات مشاوره کسب و کار استفاده میکنن، بهطور میانگین 25٪ رشد سریعتری نسبت به رقبا دارن. (منبع)
داده واقعی: ROI مشاوره کسب و کار چقدره؟
Forbes تو یکی از مقالههاش نوشته بود که برای هر 1 دلار سرمایهگذاری در مشاوره کسب و کار، بهطور میانگین 5 تا 8 دلار بازگشت سرمایه ثبت شده. (منبع)
در تجربهی خودم، هزینهی مشاورهای که پرداخت کردم در کمتر از دو ماه با افزایش فروش و کاهش خطاهای استراتژیک، جبران شد.
نکتهی مهم: مشاوره تخصصی، نه عمومی
یکی از اشتباهاتی که اول راه داشتم این بود که فکر میکردم مشاور یعنی یه نفر که همه چیز بلده! ولی واقعیت اینه که مشاوره باید تخصصی باشه. مثلاً کسی که توی حوزه لجستیک حرفهایه، شاید نتونه برای کسبوکار دیجیتال مارکتینگ نسخه درستی بپیچه.
Harvard Business School توی مقالهای اشاره کرده بود که شرکتها باید در انتخاب مشاور، سابقه تخصصی اون فرد در حوزه خودشون رو ملاک قرار بدن، نه رزومه کلی و جذاب. (منبع)
جدول جمعبندی تحلیلها:
معیار | تیم بدون مشاور | تیم با مشاور تخصصی |
---|---|---|
سرعت رشد | کند و پرخطا | سریعتر و هدفمند |
هزینههای اشتباه | بالا | به شدت کاهشیافته |
نرخ بازگشت سرمایه | پایین یا منفی | 5 تا 8 برابر هزینه مشاوره |
کیفیت تصمیمگیری | وابسته به تجربه شخصی | مبتنی بر داده و تجربه بازار |
احتمال موفقیت | 30٪ در ۵ سال اول | بالاتر از 60٪ طبق دادههای McKinsey |
سؤالات متداول:
آیا مشاوره کسب و کار فقط برای شرکتهای بزرگ مناسبه؟
خیر، استارتاپها و کسبوکارهای کوچک بیشتر از همه به مشاوره نیاز دارن چون ریسک تصمیمگیری بالا و منابع محدودتری دارن.
هزینه مشاوره چقدر درمیاد؟
بستگی به تخصص و سابقه مشاور داره. اما معمولاً هزینهای که پرداخت میکنید در قالب کاهش خطا و افزایش بهرهوری برمیگرده.
چطور یه مشاور خوب پیدا کنیم؟
بهجای تبلیغات، دنبال رزومه تخصصی، پروژههای قبلی و توصیهنامه از کسبوکارهای مشابه بگردید. بررسی پروفایلهای LinkedIn و سایتهایی مثل Clarity.fm هم میتونه مفید باشه.